Pas op: uw hypotheekofferte valt hoger uit dan afgesproken
Renteverhoging direct doorgevoerd

Een vervelende situatie: net als u geïnteresseerd bent geraakt in een lage rente bij een hypotheekverstrekker en uw adviseur een lastenberekening voor u heeft gemaakt, stijgt de rente. Dit speelt steeds vaker een rol. Waar in het verleden de hypotheekverstrekkers hun verhoging enkele dagen communiceerden voordat de daadwerkelijke verhoging werd doorgevoerd, treden op dit moment de rentewijzigingen direct in werking. Hierdoor zou het dus kunnen voorkomen dat de aan u voorgerekende hypotheeklasten niet meer kloppen. Zelfs zou het zo kunnen zijn dat u hierdoor de woning die op het oog had niet meer kunt kopen.
De wijziging in het beleid van de banken staat niet op zichzelf. Al eerder werd een wijziging doorgevoerd in het nadeel van de consument. Een rentedaling werd - nadat de hypotheekverstrekker reeds een offerte had verstrekt - niet meer doorgegeven aan de klant. De huidige wijziging, waarbij de door de adviseur gecommuniceerde rente kan afwijken van de werkelijke rente, is een verdere verschraling van de service van hypotheekbanken.
Voorbeeld
Adviseur Petersen adviseert zijn klanten, een vrouw met een inkomen van € 30.000 per jaar en een man met een inkomen van € 20.000,- per jaar een hypotheek op basis van 4,5% rente. Op basis van deze rente kan het stel € 253.380 lenen met National Hypotheek Garantie. Twee dagen na het adviesgesprek doet de adviseur een offerteverzoek bij de verstrekker. Op de offerte staat echter een maximale leenbedrag van € 248.883 vermeld op basis van 4,65% rente. De adviseur kaart deze situatie aan bij de verstrekker maar krijgt nul op het rekest.
Voorkomen?
Het is moeilijk om de situatie zoals bovenstaande te voorkomen wanneer. Zaak is om de periode tussen het hypotheekgesprek en de offerteaanvraag zo kort mogelijk te houden. Dit voorkomt teleurstellingen en eventueel zelfs de kans op een woningaankoop die niet doorgaat. U doet er dus verstandig aan dit te communiceren met uw adviseur.