'U heeft een sterretje in uw ruit!'
Zwendelbedrijven lichten verzekeraars op

Wie is ze nog niet tegengekomen? Op parkeerplaatsen bij grote winkelcentra bivakkeren tegenwoordig schimmige figuren die met een vergrootglas de ruiten van de auto's controleren. Grote kans dat deze "autoruitcontroleurs" een stipje, gaatje, krasje of deukje ontdekken dat de bestuurder zelf nog niet gezien had. Vooral de auto's met wat duurdere autoruiten zijn populair. Na de 'inspectie' houden de glazeniers-nieuwe-stijl de auto nauwkeurig in de gaten. Als de boodschappen gehaald zijn en de eigenaar van de auto weer wil instappen, komen ze uit hun schulp. "U heeft een sterretje in uw ruit!"
Reparatiebedrijven met een enigszins louche karakter hebben zelfs provisiejagers ingehuurd. Elke 'beschadigde' ruit levert een bonus op. Dat kan er wel af, vinden deze bedrijven, want de verzekering betaalt toch. De afgelopen jaren lijken aanzienlijk meer autoruiten dan voorheen door beschadiging niet meer te kunnen functioneren. Het aantal krasjes, gaatjes, putjes en sterretjes in de voorruit is spectaculair gestegen. Autoglasherstellers werken tot in de kleine uurtjes door om al die 'beschadigde' ruiten te repareren of te vervangen.
Bang gemaakt
Veel autobestuurders worden op de parkeerplaats bang gemaakt dat kleine putjes, snel sterretjes kunnen worden die weer tot grote barsten kunnen leiden, en dan … Discutabele bedrijfjes varen mee in het kielzog van het succes van Carglass en Autotaalglas. De strenge winter met veel rotzooi op de wegen heeft daarbij een heel stuk geholpen. "Zo komt Jan Splinter door de winter", was de gevleugelde zin die ex tv-ombudsman en minister Marcel van Dam ooit uitsprak. De Nederlandse autoverzekeraars zitten met hun handen in het haar. Per jaar komen tienduizenden rekeningen meer binnen dan normaal. Zij dreigen maatregelen te nemen of de premies te verhogen.
Gemakkelijk
Glasschades zijn een lucratieve business voor de herstelbedrijven. Zij groeien als kool. Het werd hen door de verzekeraars ook wel erg gemakkelijk gemaakt. De meeste autoverzekeraars hebben een tiental jaren geleden het eigen risico op autoruitschades afgeschaft. Enkele jaren later kwam de ruitschade ook niet meer ten laste van de no-claimkorting.
De reparatie heeft dus geen financiële consequenties voor de eigenaar van de auto. Zodra de ruit gerepareerd is, tekent de klant op het parkeerterrein een machtiging, een zogeheten akte van cessie, waarmee de hersteller het schadebedrag rechtstreeks bij zijn verzekeraar kan claimen. Een service volgens de reparateurs.
Maar wanneer de klant uit het zicht is, wordt in veel gevallen op de rekening nog een extra schade toegevoegd. Ook twee sterretjes in de voorruit worden door de verzekeraars kosteloos vergoed. De klant merkt er niets van, want die ziet de nota niet meer terug. En de verzekeraar heeft de cliënt niet gesproken dus weet niet dat er in werkelijkheid maar één sterretje in de voorruit zat. De reparateur strijkt zo tweemaal het bedrag voor het herstel op.
Op de rem
Een aantal verzekeringsmaatschappijen trapt nu op de rem. FBTO heeft eerder dit jaar beperkingen aangekondigd op de vergoeding van autoruitschades. Univé volgt nu. Alle klanten krijgen een brief dat reparaties alleen nog mogen worden uitgevoerd door Carglass, Quickfit, Glasgarage en Autotaalglas. De Achmeaverzekeraars, waaronder Centraal Beheer, huldigen bovendien het principe dat de klant voor een ruitreparatie eerst contact opneemt met de verzekeraar alvorens tot schadeherstel wordt besloten.
Het ligt in de lijn der verwachting dat een groot deel van de verzekeraars dit jaar maatregelen zal uitvaardigen om de ongebreidelde stijging van glasschadeclaims op de autoverzekering in te dammen. De meeste verzekeraars lijden al een poosje verlies op de autoverzekering. Zwendel met autoruiten kan men daar niet bij hebben. Vorig jaar hebben diverse verzekeraars hun premies al opgetrokken. De economische crisis heeft andere verzekeraars hiermee nog in de wachtkamer geplaatst. Zodra de economie aantrekt kan een groot deel van de verzekerden in Nederland echter een premieverhoging tegemoet zien.