Veel Nederlanders ergeren zich aan gedrag bank
Kosten rekening en opdringerige verkoop storende factoren

Banken hebben na de crisis te maken met een imagoprobleem. Zo is het is niet toevallig dat het voormalige Fortis ASR is omgedoopt tot ASR verzekeringen. Het vele negatieve nieuws heeft de naam Fortis geen goed gedaan. Ook de franse bank BNP, dat een deel van Fortis heeft gekocht, is zich nog aan het beraden over de naam van deze Fortis-onderdelen. Het imagoprobleem geldt echter niet alleen voor deze bank. Zo blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau &beyond dat tweederde van de deelnemers zich ergert aan de werkwijze van banken.
De ergernis van Nederlanders is met name gericht op het onverantwoord handelen van banken, waardoor in de ogen van velen de kredietcrisis kon ontstaan. In Nederland was het de hoogste man van de Van Lanschot bank die zich als eerste bankier publiekelijk verontschuldigde en te kennen gaf dat hij alerter had moeten reageren op de eerste signalen van de crisis. Een duidelijk signaal waaruit valt op te merken dat de verwijtende toon van de consument niet op lucht alleen is gebaseerd.
Eigen bank scoort iets beter
Over de serviceverlening van de eigen bank is de Nederlander slechts licht positiever. Bijna de helft van de respondenten stoort zich aan zaken als opdringerige verkoopmethoden, het in rekening brengen van allerlei kosten of het verstrekken van rentes die onder het marktgemiddelde liggen. Wat betreft de mate van betrouwbaarheid geeft een deel van de respondenten aan de Postbank een betrouwbare bank te vinden. Opmerkelijk, aangezien deze bank niet meer bestaat en is opgegaan in ING bank.
Frauduleuze praktijken en bonussen slecht voor vertrouwen
Het toch geschade imago van banken wordt geen goed gedaan door de commotie over bonussen die worden verstrekt aan sommige bankiers. Ook frauduleuze praktijken binnen de bankwereld ondermijnen het imago. Zo zijn in Nederland onder andere Fortis en ABN Amro de dupe geworden van de Amerikaanse investeerder Madoff. De onlangs als fraudeur ontmaskerde Madoff heeft Fortis achtergelaten met een verlies van 922 miljoen. De bank kan zich troosten met de wetenschap slechts een van de vele slachtoffers te zijn. Recent bleek bijvoorbeeld dat naast veel andere banken ook de Nederlandse voetbaltrainer Louis van Gaal voor een nog onbekend bedrag het Madoff-schip in is gegaan.
Madoff ging in het kort als volgt te werk: hij beloofde mensen een hoog rendement wanneer ze investeerden in een van zijn fondsen. In plaats van dit rendement daadwerkelijk waar te maken, keerde Madoff de 'winst' aan bestaande investeerders uit met het kapitaal van nieuwe klanten. Dit ging lang goed, totdat men achter de dubieuze opzet kwam en de piramide in elkaar klapte. Met een totaalschade die zou kunnen oplopen tot 65 miljard dreigt het de allergrootste zwendel ooit te worden.
Banken zullen in de nabije toekomst hun best doen om hun imago op te vijzelen. Bij het maken van reclamecampagnes en de communicatie met klanten zal het beperken van risico's en veiligheid het dan ook winnen van 'gouden bergen en winstverdubbelaars'.