Alle aanbieders 'Wegenwacht' op een rij
'Opzegdagen' pechhulpweer begonnen

'De ANWB opzegdagen', zo werd de periode voorafgaand aan 15 november - de uiterlijke opzegdatum van het ANWB-lidmaatschap inclusief pechhulpservice - gekscherend genoemd door concurrent Routemobiel. Sinds 2004 is de ANWB allang niet meer de enige pechhulpaanbieder in Nederland. De Wegenwacht wordt inmiddels volop gepasseerd door diverse concurrenten. SOS Pechhulp International blijft hierbij met een totaalprijs van € 29,90 per jaar veruit de goedkoopste aanbieder. De pechhulp van Centraal Beheer is de nieuwste telg onder de hulpverleners maar de Apeldoornse verzekeraar zet weer een stuk hoger in qua tarief. Voor de mensen die het overzicht kwijtraken: Wegwijs zet alle aanbieders op een rij.
Net na de oorlog was er de ANWB. Pas in 2004 kwam Routemobiel als tweede op de markt. Vorig jaar dook SOS Pechhulp International onder alle tarieven. Anno 2008 zijn ook de Bovag en verzekeraar Centraal Beheer gestart met een eigen 'Wegenwacht'. Duidelijk is: het eens zo stabiele huis van de Wielrijdersbond is gaan wankelen. Dat een monopolistische situatie - waarbij er zich slechts één aanbieder van een product op de markt bevindt - veelal niet in het voordeel is van de klant werd duidelijk in het geval van de ANWB. De alleenheerser op het gebied van pechhulp breidde haar dienstverlening uit met diverse additionele activiteiten waarvan het maar de vraag was of de klant er überhaupt waarde aan hechtte. Zo kent de ANWB als enige een verplicht lidmaatschap ter waarde van € 15,-. De autorijder die volledige dekking wil, betaalt op dit moment bij de ANWB € 118,- per jaar.
Routemobiel
De komst van nieuwkomer Routemobiel was aanvankelijk een 'ludieke wraakactie'. De initiatiefnemers van deze pechhulpverlener hadden in een eerder stadium namelijk succes met de onbemande tankstations onder de naam Tango. ANWB wilde echter op dit terrein ook een graantje meepikken en besloot teven een aantal onbemande tankstations in Nederland te plaatsen, waarmee Tango derhalve niet meer fungeerde als alleenheerser op dit gebied. Dat de 'wraakactie' van Routemobiel niet alleen heeft geleid tot de komst van een tweede pechhulpservice maar tevens tot een hevige juridische strijd, waar Routemobiel overigens veel leden aan heeft overgehouden, is bij velen inmiddels bekend. Volledige dekking bij Routemobiel kost € 82,50 per jaar.
SOS Pechhulp International
Waar Routemobiel de prijs van de ANWB eerder al doormidden kliefde, deed SOS Pechhulp International dat vervolgens weer bij Routemobiel. Met € 29,90 per jaar leek de nieuw opgerichte pechhulpverlener een bodemtarief te bereiken waar geen enkele andere aanbieder meer onder zou kunnen duiken. Waar het bij de ANWB bovendien mogelijk is om een pechhulpdekking te kiezen voor geheel Europa, exclusief Nederland maar wel weer inclusief de eigen woonplaats, kiest SOS Pechhulp International voor een veel eenvoudigere opbouw. Eén prijs voor totale dekking. De enige voorwaarde is dat de aanvrager minimaal een hbo- of wetenschappelijke opleiding moet hebben afgerond óf in een organisatie actief moet zijn op middelbaar of hoger niveau.
Bovag en Centraal Beheer
Relatief nieuw zijn de aanbieders Bovag en Centraal Beheer. Met een scherp tarief dat zich echter bóven de tarieven van SOS Pechhulp International bevindt, geven ook zij aan de gestrande autorijder te helpen. Bovag kost € 49,95 voor een totaaldekking. Centraal Beheer zit daar weer ruim boven met € 70,-.
Verschillen
De prijs voor de pechhulp is veruit het belangrijkste onderscheid tussen alle aanbieders. Een andere belangrijk verschil tussen de hulpverleners heeft te maken met repatriëring (veroer) van een voertuig naar een garage in het geval dat het voertuig niet direct langs de kant van de weg kan worden hersteld. Zowel bij SOS Pechhulp International als bij Centraal Beheer is het mogelijk om het voertuig te laten vervoeren naar een garage naar keuze. Bij Bovag, Routemobiel en de ANWB wordt deze, uitzonderingen daargelaten, geplaatst bij een garage in de buurt van het ongeval óf, ingeval van ANWB en Bovag, bij een 'eigen' garage. Vervelend dus als de gedupeerde in Rotterdam woont maar in de buurt van Maastricht stil komt te staan.